Kłopotliwe zaparcia podczas ciąży

12

Jednym z głównych utrapień dotykających nas podczas ciąży są zaparcia. Zazwyczaj ten problem dotyka co drugą z nas więc można uznać, że jest to częste zjawisko. Mamy zazwyczaj problem z zaparciami w drugim i trzecim trymestrze ciąży. Za ogólny stan odpowiada podwyższony stan progesteronu, który wpływa na gospodarkę hormonalną jak np. spowolnienie pracy jelit. Nie jest to oczywiście jedyny powód występowania zaparć. Głównym powodem jest rozrost macicy, która napiera na inne narządy z jelitami włącznie często blokując wydalanie mas kałowych szczególnie gdy są o zwartej konsystencji. Niestety, gdy jesteśmy w ciąży nie możemy stosować środków przeczyszczających ani lewatyw ponieważ możliwe by było zaszkodzenie naszemu płodowi. Jednak nie jesteśmy osamotnione w walce z zaparciami gdyż występują w aptekach środki dozwolone dla kobiet spodziewających się potomstwa. Najlepszym sposobem w walce z zaparciami jest udanie się do lekarza, a ten w zależności od potrzeb może zapisać np czopki glicerynowe, które skutecznie będą rozluźniać konsystencję stolca.

Jak przeciwdziałać zaparciom

W powstawaniu zaparć również możemy przeciwdziałać stosując działania profilaktyczne takie jak:

– spożywać co najmniej 6 szklanek płynów, najlepiej wody niskomineralizowanej.

-pić duże ilości wyciśniętych soków z owoców zawierających duże ilości błonnika

-spożywać soki z warzyw takie jak np sok z buraków czerwonych

– zmienić herbatę czarną na herbaty owocowe

– dobrym sposobem jest wypicie szklanki letniej wody z zawartością soku z cytryny i łyżeczki miodu

-spożywać duże ilości warzyw i owoców, gdyż są bogatym źródłem błonnika.

– unikać potraw związanych z właściwościami zapierającym takimi jak ryż, banany, kakao, czy czekolada.

– spożywać duże ilości produktów pełnoziarnistych jak grube kasze, chleb razowy oraz płatki pszenne.

– unikać potraw smażonych oraz tłustych i ciężkostrawnych.

– ograniczyć spożywanie słodyczy, gdyż cukier sprzyja wzdęciom

– jeśli jesteś w stanie prowadzić aktywny wypoczynek, to uprawiaj jakiś sport, np. joga, nordic-walking ponieważ ruch jest jednym z czynników wspomagających dobrą pracę jelit.