Ból kręgosłupa – jak sobie pomóc?

pregnancy-929845_1280

Bóle pleców to bardzo częsta dolegliwość, z jaką borykają się kobiety w ciąży. Niewielkim pocieszeniem jest fakt, że z reguły występują dopiero w końcowej fazie. Problem jest na tyle uciążliwy, że niejednokrotnie utrudnia normalne funkcjonowanie, zwłaszcza, jeśli jest efektem zaniedbań z wcześniejszego okresu życia. To niebezpieczne, ponieważ może powodować przemieszczenie dysków, nadmierne napięcie mięśniowe, nerwobóle… Nie trzeba czekać, aż sam przejdzie.
Przyczyny
Ból kręgosłupa, jak każdy inny, może mieć wiele przyczyn. Powodują go wady postawy, wcześniejsze urazy, ale także zły materac, nieprawidłowa pozycja za biurkiem czy po prostu wzrost wagi. Nie bez znaczenia jest również wpływ hormonów na stawy.
Kobietom w ciąży może w szczególności dokuczać ból pleców w odcinku lędźwiowym. Czasami generuje on dolegliwości nóg. Staje się szczególnie uciążliwy, kiedy ciężarna jest zmuszona utrzymywać przez dłuższy czas jedną pozycję (siedzącą lub stojącą).
Jak temu zapobiec?
Jeśli ból pleców wynika z wad postawy, niezbędna będzie stała opieka ortopedy i rehabilitanta. Równie ważna jest konsultacja ginekologiczna, gdyż czasem problemy te skutkować będą koniecznością przeprowadzenia cesarskiego cięcia. W większości przypadków jednak ciężarna samodzielnie może wyeliminować dyskomfort.
Przede wszystkim nie należy zaniedbywać aktywności fizycznej. Polecane są wszelkie ćwiczenia, mające za zadanie wzmocnić mięśnie brzucha i pleców. Dobrym i bezpiecznym rozwiązaniem jest basen: pływanie doskonale zastępuje forsowne ćwiczenia, choć w zaawansowanej ciąży lepiej poprzestać na stylu grzbietowym. Pomysłem wartym rozważenia są też tak popularne ostatnio zajęcia jogi dla przyszłych mam czy też ogólnorozwojowa gimnastyka uelastyczniająca, wzmacniająca oraz rozluźniająca mięśnie oraz stawy.
Przyszła mama powinna pilnować właściwej postawy ciała, zarówno podczas stania, jak i siedzenia. Często, by ulżyć w bólu, wystarczy drobna zmiana: zaprzestanie krzyżowania nóg czy też korzystanie z podnóżka lub krzeseł z oparciem. Pożądana jest częsta zmiana pozycji, lecz bez gwałtownych ruchów.
W przypadku ciąży zagrożonej niemożliwa jest część aktywności fizycznych i prac domowych, jednak i w przypadku tej prawidłowo przebiegającej zdarza się, że pozornie proste czynności mogą nasilać dolegliwości bólowe. Warto zatem zweryfikować również i tę sprawę i zrezygnować np. z prasowania w niewygodnej pozycji czy też mycia podłóg.
Ciąża to również czas, w którym należy rozważyć rezygnację z wysokich obcasów, zamieniając je na półtoracentymetrowy, stabilny słupek. Noszenie szpilek obciąża kręgosłup, a ponadto może generować niebezpieczne sytuacje. Przesunięcie środka ciężkości, z jakim mamy do czynienia zwłaszcza w drugim i trzecim trymestrze, niekorzystnie wpływa na poczucie równowagi.
Jak złagodzić ból?
Gdy – mimo podjętych działań – dolegliwości bólowe nie ustępują, można starać się je złagodzić. Pomocne w tym będą kąpiele w letniej wodzie oraz masaże. W przypadku masażu ważne, by był on wykonany z uwzględnieniem potrzeb ciężarnej, gdyż zbyt mocny ucisk na odcinku lędźwiowym może wywołać przedwczesny poród. W przypadku mocnego bólu ulgę przynisie stosowanie tak zwanego pasa ciążowego.