Ciąża: kilogramy obowiązkowe a zbędne

1079810_pregnancy

Wielkim zmartwieniem i obawą kobiet w ciąży jest waga. Zmienia się i zmieni się jeszcze bardziej, podobnie jak nasze ciało – to jest informacja, której możemy być pewne i przed i w ciąży. To, że tyjemy jest dobrą informacją – jest jawnym dowodem na to, że dziecko się rozwija. Także z tego powodu dieta ciężarnej jest nieco inna, większa, od przeciętnego menu, żywimy się w końcu za dwie osoby. Warto pamiętać o tym, że o ile mamy przyzwolenie na tycie w ciąży, warto robić to z głową i zdrowo.

Ciążowa norma tycia wynosi od 10 do 15 kg, więc bez obaw. Takiego wzrostu wagi możemy się spodziewać i jest on jak najbardziej pożądany, przynajmniej przez ogólnie przyjęte normy zdrowotne. Kobiety ze skłonnościami do tycia lub z lekką nadwagą mogą przytyć nieco więcej, bo aż do 18 kg, a i to nie jest powodem do niepokoju. Wagę należy jednak kontrolować i sprawdzać jak rozwija się nasze ciało na bieżąco – skrajności w wadze, czyli zbytni przyrost lub chudnięcie niekoniecznie wpływają pozytywnie na przebieg ciąży, a także rozwiązanie.

Także etapy ciąży można podzielić na etapy tycia, choć w każdy przyrost wagi jest indywidualny. Lepiej więc zapomnieć, co koleżanki mówiły w trakcie ciąży o tyciu i nie porównywać swojego przeżycia do innych. W pierwszym trymestrze możemy się spodziewać wzrostu wagi do 2 kilogramów, natomiast w drugim aż do sześciu. Trzeci trymestr to kolejne 6 kg. Mimo, że przychodzące na świat dziecko waży przeciętnie około 4 kilogramów, nasza zwiększona waga to także zasługa łożyska i płynu owodniowego. Do tego należy doliczyć zwiększone możliwości naszego organizmu, który uzbroił się w większą ilość krwi, rosnące piersi i powiększoną macicę. Niewielki odsetek nabytych kilogramów to tkanka tłuszczowa – zapas energetyczny, który zgubimy podczas karmienia piersią.

Dieta kobiety w ciąży, jak wspomniano wyżej jest powiększona o liczbę kalorii i zachcianki. Przewiduje się, że ciężarna może spożywać dziennie ok 3000 kalorii i spożywać więcej płynów. Właściwie jednak, liczba kalorii nie powinna mieć znaczenia. Ważne jednak, by zdrowo i dobrze się odżywiać, słuchać zachcianek organizmu. Nie należy się pod żadnym pozorem odchudzać – ciąża to ostatni stan w jakim można wybrać odchudzającą dietę. O linię dbamy jednak w inny sposób – słuchaj organizmu, spełniaj swoje zachcianki, ale nie sięgaj po puste kalorie – nie potrzebujesz fast-foodów ani czipsów. Nie potrzebujesz także słodyczy, choć z pewnością trudno będzie je ograniczyć. Sięgając po owoce i bakalie zamiast czekolady zrobisz przysługę dziecku i sobie, gdy po ciąży zechcesz wrócić do formy. Odżywiając się w racjonalny i zdrowy sposób, unikając wyżej wymienionych produktów, poprawisz także swoją kondycję. Zmniejszysz poziom cholesterolu, ciśnienie krwi, poprawisz krążenie. Te trzy składniki potrafią uprzykrzyć życie, zwłaszcza w stanie, gdy codziennie narzekasz na spuchnięte stopy. Wprowadzaj do menu elementy, który wspomagają metabolizm.