Jak radzić sobie z dolegliwościami w ciąży – wymioty, nudności i zgaga

mom-847664_1280

Część typowych dla ciąży dolegliwości można minimalizować. Jeśli w ciąży kłopotliwe są dla ciebie ciągłe nudności, musisz nauczyć się jeść w taki sposób, by te dolegliwości złagodzić. Da się to zrobić, a nawet zrobić się powinno. Po pierwsze śniadanie – i to do łóżka. I to wcale nie żart, warto, by kobieta ciężarna przekąsiła coś tuż po obudzeniu, jeszcze przed wstaniem. Warto też, by nie opierała się ona pokusom. To nie wynik ekstrawagancji czy słabości. Należy słuchać własnego organizmu, może nam on podpowiedzieć, czego nam brakuje i jak się zachować. A w kwestii jedzenia zmuszanie się do konkretnych potraw na niewiele się zda, skoro problemem są wymioty. Kobieta ciężarna powinna jeśli to, na co ma ochotę. Jednak nie monotonnie, dlatego warto wiedzieć jakie składniki zawierają jakie pokarmy. Ważna jest różnorodność, by zapewnić dziecku odpowiednie witaminy, makro- i mikroelementy. Szczególnie należy dbać, by nie zabrakło witaminy z grupy B, znaleźć ją można w drożdżach, wątrobie, szpinaku i brokułach. Poza tym warto unikać ciężkich potraw i ostrych przypraw. Należy jeść regularne, niewielkie posiłki, stosunkowo często. Pomoże także odpoczynek. Na nudności powinien pomóc majeranek, można pić go pod postacią naparu z ziół. Warto także sięgnąć po imbir – ma on naturalne właściwości przeciwdziałające wymiotom. Na zgagę i nudności dobrym sposobem jest nie tylko jedzenie częste, ale także w niewielkich ilościach, bez pośpiechu. Nie powinno się też popijać posiłku. Pić można po około 15-20 minut po jedzeniu. Zgagę, podobnie jak wymioty, mogą powodować konkretne potrawy i przyprawy, a także słodycze. Warto z nich zrezygnować i ze względu na nudności i zgagę oraz zdrowie. Pomaga także ruch i świeże powietrze. Nie powinno się po posiłku odpoczywać w pozycji leżącej, z tego właśnie powodu nie powinno się także jeść tuż przed snem. Po każdym posiłku warto się chociaż chwilkę przespacerować. Ruch, w tym częsta gimnastyka i unikanie pozycji siedzącej, zwłaszcza z zakładaniem nogi na nogę, pomoże także kobieto ciężarnym przeciwdziałać powstawaniu innej nieprzyjemnej dolegliwości, a mianowicie: żylakom. To dosyć powszechny problem, dlatego warto przeciwdziałać. Pomoże na przykład rezygnacja z podkolanówek i skarpetek z mocnym ściągaczem, lepsze też będą luźne spodnie. Nie pomagają gorące kąpiele, więc warto z nich zrezygnować, nawet jeśli dotychczas sprawiały przyjemność. Zalecany jest odpoczynek w pozycji leżącej, z uniesionymi lekko nogami. Oczywiście, tak jak w przypadku wcześniejszego problemu, konieczna jest właściwie zbilansowana dieta. W tym wypadku należy dbać o zawartość w pożywieniu witaminy E, C, krzemu i błonnika. Hormony są przyczyną wielu kłopotów kobiet ciężarnych, także tych z zaparciami. I z nimi należy walczyć, a i w tym przypadku podstawą jest odpowiednia dieta. Przeciwko zaparciom skuteczny będzie przede wszystkim błonnik, warto więc sięgnąć po kasze, razowe pieczywo, owoce i warzywa. Dobrą dietę wspomoże gimnastyka oraz spacery. Wszelkie problemy należy konsultować z lekarzem, nie można bowiem dowolnie sięgać po suplementy diety, w ogóle lepiej sięgnąć po odpowiednie pożywienie. Tak podawane witaminy są wchłaniane dużo lepiej, a zbilansowana dieta nie doprowadzi do sytuacji, gdy zaburzymy równowagę w naszym organizmie. Należy o tym pamiętać.