Jak radzić sobie z wymiotami w ciąży?

Nudności i wymioty to dolegliwość, z którymi w okresie ciąży boryka się bardzo wiele kobiet. Co prawda nazywane są porannymi mdłościami, ale u sporej grupy kobiet wymioty przeciągają się niemal do kolacji. Niektóre zaś mają z nimi problemy również w nocy. Zazwyczaj te uciążliwe objawy ustępują w drugiej połowie ciąży. Ich przyczyn może być bardzo wiele.
Co powoduje nudności i wymioty?
Ciąża mimo sporej dawki, niesie także ze sobą sporo sprzecznych emocji w tym również stres. Te wszystkie emocje odbijają się oczywiście na naszym żołądku, który reaguje na nie w taki, a nie inny sposób. Inny objaw to zmiana gospodarki hormonalnej jaka zachodzi w organizmie. Teorii dotyczących przyczyn wymiotów w ciąży jest bardzo wiele. Niektóre mówią o tym, że organizm sam ostrzega kobietę o tym, co mogłoby być niezdrowe i toksyczne dla niej czy dla dziecka. Inna o tym, że kobieta w wciry powinna poszukiwać jak największej ilości zdrowych potraw, dzięki którym dostarcza zarówno sobie jak i dziecku wszelkich niezbędnych wyników.
Czy wszystko jest w porządku?
Mimo, że jednym z czynników, które powodują wymioty u ciężarnej jest stres to jednak powtarzające się wymioty również ten stres napędzają i tak pojawia się błędne koło. Wiele kobiet obawia się, że wymioty mogą w jakimś stopniu zaszkodzić dziecku lub też, że nie dostaje ono niezbędnej dawki składników z pokarmu. Obawy te są w zasadzie bezpodstawne. Po pierwsze jak już wcześniej zostało wspomniane wymioty po pewnym czasie ustępują. Po drugie w razie potrzeby dziecko czerpie substancje odżywcze z zapasów organizmu matki. Tylko 2% kobiet cierpi bowiem na uporczywe silne wymioty, które mogą zaburzyć gospodarkę w elektrolitową. W takim wypadku konieczna jest hospitalizacja i podawanie kroplówek. W pozostałych przypadkach wymioty są :normalnym” chociaż nie da się ukryć uciążliwym objawem ciąży. Nie ma niestety takiej możliwości, aby im całkowicie zapobiec lub się przed nimi ustrzec, ale warto podjąć korki, które pozwolą nam je złagodzić.
Poranne mdłości, a kolacja
Ostatni posiłek jaki spożywamy wieczorem powinien być lekki, a zarazem pożywny. Może to być chrupkie pieczywo lub szklanka mleka. Jeżeli mleko zaś jest główna przyczyną naszych mdłości, to można je zastąpić ziołową herbatką. Chodzi o to, abyśmy nie poszły spać z poczuciem przejedzenia, ale też żebyśmy rano nie obudziły się głodne.
Podręczny zestaw
Po pierwsze zaraz po przebudzeniu nie należy od razu zrywać się z łóżka. Warto jest mieć na podorędziu szklankę słabej herbaty lub wody mineralnej ewentualnie małą przegryzkę. Przydatny może być także zwilżony ręcznik. Nasze ruchy powinny być wyważone i niezbyt gwałtowne.
Co jeść i jak jeść?
Niezwykle ważne jest także to, aby nie doprowadzać się zarówno do stanu głodu, jak i przejedzenia. Z tego powodu powinno się jeść niewielkie lekkie posiłki co 2,5-3 godziny. Warto wcześniej przygotować sobie niewielkie przegryzki. Kiedy czujemy, że robi nam się niedobrze warto sięgnąć po owoce lub niezbyt słodkie herbatniki. Można także popijać niewielkimi łyczkami wodę. Przyczyną mdłości może być bowiem również gwałtowny spadek cukru. Z tego też powodu warto jeść produkty bogate w węglowodany, jak ziemniaki, makaron czy pieczywo. Zawierają one bowiem sporo wolno przyswajanych cukrów złożonych, co pozwala utrzymać poziom glukozy na wglądnie stałym poziomie. Nie należy jednak zmuszać się do jedzenia za wszelką cenę. Zazwyczaj organizm sam doskonale wie, co robi. A posiłek zjedzony na siłę najprawdopodobniej w szybkim czasie zostanie zwrócony. Zmuszanie w siebie jedzenia z czystej przyzwoitości nie ma więc większego sensu.
Zapachy
Często zdarza się również tak, że sam zapach przyrządzanych potrwa wywołuje w nas mdłości. Z tego powodu posiłki warto przygotowywać wieczorem, kiedy czujemy się dobrze. Jeszcze lepiej kiedy znajdziemy osobę, która jest nas w stanie w przyrządzaniu posiłków zastąpić. My w tym czasie możemy wybrać się na krótki spacer. Niektóre kobiety na intensywne zapachy w czasie ciąży reagują wręcz alergicznie, inne wręcz odwrotnie. Z tego powodu należy dobrać bardzo indywidualnie metody do walki z mdłościami. Niektórym kobietom pomagają przykładowo olejki eteryczne o zapachu lawendy, mięty lub drzewa sandałowego.
Nieprzyjemny posmak
Po wymiotach bardzo często pozostaje w ustach nieprzyjemny posmak, który może dodatkowo potęgować wymioty. Z tego powodu warto możliwie często myć zęby. Pozwoli nam to z jednej strony pozbyć się tego niesmaku i odświeżyć oddech. Z drugiej zaś strony pozwoli chronić nasze zęby i dziąsła, które z powodu kwaśnego odczynu wymiotów są szczególnie narażone na stany zapalne, kruszenie się szkliwa czy próchnicę. Niektóre kobiety próbują pozbyć się nieprzyjemnego smaku ssąc owocowe landrynki i miętowe gumy.
Naturalne środki
Jednym z „środków”, który może nam pomóc na ciążowe (ale nie tylko ciążowe mdłości) jest imbir. Można go przyjmować pod różnymi postaciami. Można z niego sporządzać herbatkę imbirową. W tym celu należy świeży plasterek korzenia imbiru zaparzać przez około 10 minut. Można go także stosować jako przyprawę do wielu potraw i napojów. Na mdłości i wymioty pomocne może być także przyjmowanie witaminy B6. Oczywiście nie powinno się jej przejmować w postaci leku (dopuszczalne są bowiem jedynie preparaty witaminowe dla kobiet w ciąży). Nie oznacza to jednak, że nie można przyjmować pokarmów bogatych w tę właśnie witaminę takich jak płatki zbożowe, kiełki i banany.
Relaks i akupresura
Warto także dużo wypoczywać, nie robić zbyt gwałtownych ruchów i w miarę możliwości, jak najczęściej przebywać na świeżym powietrzu. Niektóre kobiety próbują się także przekonać do metod akupresury. W tym celu należy uciskać przez około 5 sekund punkt położony pomiędzy ścięgnami na nadgarstku. Na każdej ręce należy wykonać co najmniej 3-4 takie uciski.
Jak przygotować się do podróży?
A co jeśli czeka nas dłuższa podróż samochodem czy innym środkiem lokomocji? Jeżeli jest ona konieczna należy się do niej odpowiednio przygotować. Po pierwsze należy się ubrać w wygodne i przewiewne ciuchy. Temperatura w samochodzie nie może być zbyt wysoka (20-21 stopni Celsjusza będzie temperaturą optymalną). Należy także zabrać ze sobą podróżny niezbędnik, w którym znajdą się woda, herbatniki, chusteczki nawilżone, chusteczki higieniczne oraz woreczki foliowe. Jeżeli jest to możliwe wato także co jakiś czas robić sobie przerwy na odetchnięcie świeżym powietrzem.
Nie są to stuprocentowe rady, które zadziałają jednakowo skutecznie w przypadku każdej kobiety. Należy wybrać te z nich, które nam konkretnie pomagają. Nakazy także pamiętać o tym, że poranne mdłości prędzej czy później ustąpią, jeśli nie w drugim trymestrze i nie w połowie ciąży (jak u większości kobiet), to po 9 miesiącach na pewno 