Jak zachować zdrowie w ciąży?

adult-18604_1280

Ciąża wielu kobietom kojarzy się z niezbyt zdrowymi zachciankami oraz unikaniem aktywności fizycznej, by nie zrobić krzywdy dziecku. Jest to jednak mylne skojarzenie. Bycie w stanie błogosławionym to oczywiście przede wszystkim dbanie o malucha, którego nosimy pod sercem. Warto jednak pamiętać o tym, by nie przestawać dbać o siebie. Zdrowa, szczęśliwa mama zapewni dziecku o wiele lepsze wychowanie. Dotyczy to nie tylko pierwszych miesięcy jego życia, ale też kilku najbliższych lat. Kobiety, które dużo przytyły w czasie ciąży często nie mogą stracić tych kilogramów mimo upływu lat. Nadwaga ogranicza też możliwości zabawy z dzieckiem. Nie możemy spacerować ze swoim maluchem, pokazywać mu wszystkich miejsc, które chce on zobaczyć, ani nauczyć dziecka miłości do sportu i zdrowego stylu życia. Dlatego już w ciąży warto dbać również o siebie.

Odpowiednia dieta zapewni zdrowie nie tylko mamie, ale również i dziecku. Oczywiście podstawą jest unikanie alkoholu i papierosów, ale istnieje też kilka innych produktów, których lepiej nie dotykać i kilka takich, które w ciąży są szczególnie wskazane. Warto ograniczyć potrawy słone, kwaśne i ostre. Nie powinno się również przesadzać ze słodyczami, które powodują szybki przyrost wagi, a nie mają żadnej wartości odżywczej. Należy również unikać surowego mięsa i ciężkostrawnych potraw. Wielbicielki tatara muszą odstawić to danie na czas ciąży. Jeśli chodzi o napoje, lepiej unikać kawy, herbaty, czy ziółek. W ciąży warto kierować się zasadą, że lepiej mniej, ale częściej. Jedzenie małych porcji co 2- 3 godziny zagwarantuje, że przyrost wagi nie będzie tak szybki i znaczny. Dzięki temu organizm nie będzie odkładał zapasów na wypadek głodu. Posiłki powinny być lekkostrawne. Nie możemy pozwolić sobie na chroniczne zachcianki. Zjadanie litrowego opakowania lodów, czy wielkich słodkich deserów to nie przywilej ciąży.

Oczywiście, w tym czasie łatwiej usprawiedliwić własne łakomstwo, które bardzo często jest bezzasadne. Jednak warto pamiętać, że przejadając się robimy krzywdę nie tylko sobie, ale również swojemu maluchowi. Mało osób zdaje sobie sprawę z tego, że dieta mamy ma wpływ na występowanie kolki u dziecka. Jeśli karmimy piersią i spożywamy produkty ostre, słone lub kwaśne to zwiększamy ryzyko wystąpienia tego schorzenia u naszego maluszka.

Wbrew pozorom, ruch w ciąży jest wskazany. Kiedy miną pierwsze mdłości warto skonsultować się z lekarzem, który pomoże nam dobrać odpowiednie ćwiczenia. Ćwiczenia w ciąży oczywiście nie powinny być zbyt intensywne. Aktywność fizyczna w tym okresie ukierunkowana jest głównie na rozciąganie stawów i mięśni.
Ciąża to piękny czas. Jej efektem nie musi być kilkadziesiąt nadprogramowych kilogramów. Zdrowa, zrównoważona dieta oraz aktywność fizyczna zapewnią zdrowie zarówno przyszłej mamie, jak i dziecku. Folgowanie sobie w czasie ciąży to niezbyt dobry pomysł, bo po urodzeniu i tak trzeba będzie się uporać z nadmiarem tłuszczu tu i ówdzie.