Ostrożnie z kręgosłupem

1205195_family

Ciąża obciąża cały organizm kobiety, szczególnie zaś kręgosłup i stopy, na których bóle skarży się każda ciężarna. Obciążenie ciała jest oczywiście normalne podczas tych dziewięciu miesięcy, a kobiet nie ma innego wyjścia jak pogodzenie się z objawami i wyczekaniem do rozwiązania. Nie znaczy to jednak, że nie ma rad na bolący kręgosłup – o zdrowie trzeba dbać, zaś ból można zniwelować. Poniżej prezentujemy kilka specjalnie przygotowanych porad dla kobiet gorzej znoszących bóle kręgosłupa, ale też dla każdej pani dbającej o ten szczególny element ciała.

Pozycja stojąca

Co prawda wyprostowana pozycja ciała nie jest jakąś specjalną poradą… Nie wzięła się jednak znikąd. Prawidłowa postawa ciała to taka, która równomiernie przenosi ciężar ciała na nogi i plecy. Gdy się garbimy, nawet jeśli robimy to nieświadomie, nasze ciało źle rozmieszcza ciężar, przez co bolą nas plecy. Pozycja, która pozwala dobrze rozlokować ciężar ciała to pozycja stojąca z lekko rozchylonymi nogami i wyprostowanymi plecami. Także stopy powinny stać pewnie na ziemi. Co prawda, w ciąży długie stanie jest bardzo męczące, ale taka pozycja w razie czego jest optymalna, by się zbytnio nie męczyć. Jeśli mamy możliwość, możemy jedną nogę oprzeć na niskim krześle czy taborecie, a drugą ugiąć lekko w kolanie. Damy odpocząć mięśniom przy kręgosłupie. Starajmy się nie podnosić wielkich ciężarów – pod żadnym pozorem. Jeśli już musimy coś przenieść, przygotujmy się do tego stając w lekkim rozkroku i uginając kolana, jak do prawdziwego podnoszenia ciężarów. To istotne, by dodatkowo nie obciążać kręgosłupa.

Pozycja siedząca

Siedzenie nie jest naturalną pozycją dla naszego ciała. Niezwykle obciąża nasz kręgosłup, pod żadnym pozorem nie odpoczywaj na siedząco. Jeśli już siadasz, rób to z namysłem i najlepiej na wygodnym krześle. Wygodne krzesło, to takie, które posiada oparcie na całe plecy, a do tego stabilne poręcze – dzięki nim łatwiej jest się podnieść. Krzesło musi być dopasowane do sylwetki, jeśli jest za wysokie, skorzystaj z podnóżka. Ważna jest przede wszystkim pozycja ciała. Siedzimy w wyprostowanej pozycji, nie pochylamy się ani nie zakładamy nogi na nogę – takie przyzwyczajenie źle wpływa na krążenie krwi, powoduje skurcze łydek i przeciążenie na którąś stronę miednicy. Niewygodna pozycja, taka w której nie siedzimy pełną pupą na siedzisku obciąży kręgosłup, czego staramy się uniknąć.

Pozycja leżąca

Chociaż ciąża to stan relaksu, a prawo do drzemki obowiązuje przez równe 9 miesięcy, wiele kobiet skarży się na problemy z wybraniem odpowiedniej pozycji do spania. Optymalną pozycją jest pozycja bezpieczna, taka, którą wykonuje się także przed udzieleniem pierwszej pomocy. Śpimy na boku, najlepiej lewym (położenie się na lewym boku lepiej stymuluje krwioobieg). Między kolana możemy włożyć poduszkę, z którą będzie nam się wygodniej spało. W takiej pozycji będzie nam nie tylko wygodnie, ale także zdrowo – pozycja ułatwia przepływ krwi i wspomaga pracę nerek. Dzięki temu szybciej zmniejszą się obrzęki rąk i nóg.