Sen w ciąży

Marielaina Perrone Dental Health

Sen w ciąży jest niezwykle istotny. Kobieta ciężarna powinna spać prze co najmniej 9 godzin w ciągu doby. Sen u kobiet ciężarnych sprawia jednak wiele problemów. Kobiety mają w tym czasie problemy zarówno z nadmierną sennością, jak i bezsennością. Wszystko zależy od ogólnych uwarunkowań naszego organizmu, okresu ciąży oraz prowadzonego trybu życia.

Kiedy ciągle chce się spać…

Pierwszy okres ciąży to okres , który związany jest zazwyczaj z wzmożoną sennością. Często mamy poczucie, że mogłybyśmy zasnąć wręcz na stojąco. A każde przyłożenie głowy do poduszki bez względu na porę dnia i nocy sprawia, ze automatycznie zapadamy w sen. W tym okresie nie mamy większych problemów by przesypiać w ciągu nocy regulaminowych 9 godzin, co więcej nawet po ich upływie trudno jest nam się podnieść z łóżka. W zasadzie nie ma w tym nic dziwnego. Jest to bowiem naturalna reakcja organizmu na zachodzące w nim zmiany. W początkowej fazie ciąży macica wykazuje olbrzymie zapotrzebowanie na krew. Aby jej dostarczyć nasze serce musi pracować znacznie szybciej niż w normalnych warunkach, aby pompować krew w wymaganym tempie. Towarzyszyć temu mogą także takie objawy, jak zawroty głowy czy duszność. Powoduje to, że szybciej się męczymy i częściej mamy ochotę na popołudniową, regenerującą drzemkę. W czasie ciąży zmienia się także nasza gospodarka hormonalna, wytwarzana jest duża ilość progesteronu i estrogenu, które także mogą powodować większą senność. W pierwszym okresie ciąży bardzo wiele kobiet ma też problemy z męczącymi nudnościami i wymiotami. Po takim wyczerpującym, przeciągającym się poranku organizm jest po porostu przemęczony i sygnalizuje potrzebę regeneracji. Jeżeli senność jest uciążliwa, przedłużająca się i bardzo nas niepokoi to warto w tej kwestii skonsultować się z lekarzem. Być może da nam one skierowanie na badanie poziomu żelaza. Nadmierna senność może być bowiem również przyczyną anemii spowodowanej właśnie niedoborem żelaza.

Jak radzić sobie z wzmożoną sennością?

Jak sobie poradzić z tym stanem. Najlepiej po prostu poddać się wymaganiom organizmu. W tym okresie należy spać około 9 godzin na dobę. Ma to pozytywny wpływ nie tylko na samopoczucie i zdrowie młodej mamy, ale przekłada się również pozytywnie na stan płodu. Nie zawsze niestety mamy taką możliwość, aby w danej chwili się położyć. Wiele kobiet do końca ciąży jest aktywna zawodowo. Do tego dochodzą jeszcze obowiązki domowe czy tez opieka nad starszymi dziećmi. Być może warto jednak chociaż trochę zwolnić tempo, pomyśleć o kilku dniach wolnego i od czasu do czasu pozwolić sobie na nicnierobienie. Nawet krótka półgodzinna drzemka w ciągu dnia pozwoli doskonale zregenerować nasze siły. Nie warto udawać też, ze ciąża niczego nie zmieniła i że same ze wszystkim świetnie damy sobie radę nawet wtedy, gdy naprawdę źle się czujemy i padamy ze zmęczenia. Warto poprosić o pomoc pozostałych domowników, mamę czy przyjaciółkę. Uczucie wzmożonej senności w ciąży może spowodować także wspomniany wcześniej niedobór żelaza. Z tego powodu warto zadbać w ciąży od odpowiednią dietę bogatą we różnorakie składniki odżywcze: białka, tłuszcze, węglowodany, witaminy, składniki mineralne, wapń i żelazo. Jeżeli mimo to poziom żelaza we krwi będzie się utrzymywał na bardzo niskim poziomie to być może lekarz zleci nam także zażywanie kwasu foliowego, witamin i preparatów zawierających żelazo.

Gdy sen nie przychodzi…

Uczucie wzmożonej senności to uczucie, które bardzo często dopada nas w pierwszej fazie ciąży. Później zazwyczaj samoczynnie ono przemija. Co więcej w kolejnym okresie bardzo często mamy problemy z bezsennością. Problem ten szczególnie nasila się w ostatnim trymestrze ciąży. Jego przyczyny mogą być różne. Jedną z nich może być po prostu coraz pokaźniejszy brzuszek, który uniemożliwia nam przyjęcie wygodnej pozycji. Po położeniu się do łóżka możemy także mieć problemy z krótkim oddechem ponieważ macica uciska przeponę. Warto zdecydować się więc na pozycję na lewym boku i najlepiej dołożyć jeszcze jedną poduszkę. Macica również uciska na pęcherz. W związku z tym bardzo często nawet jak już uda się nam zasnąć, to tak i tak za chwilę musimy wstać aby oddać mocz. Spacery takie mogą się przytrafiać nawet kilka razy w nocy. W ostatnim trymestrze bardzo często dopadają nas też bolesne skurcze łydek. Pomóc nam w tym przypadku mogą preparaty witaminowe, zawierające również magnez. Jest jeszcze ktoś, kto próbuje zakłócić nasz sen. W ciągu dnia, kiedy mama wykonuje swoje codzienne czynności, chodzi się, porusza dziecko zazwyczaj kołysane tymi ruchami po prostu śpi. Kiedy wieczorem zaś mama kładzie się do snu, to dla niego bardzo często sygnał do pobudki i rozpoczęcia harców. Pomóc w tym może w delikatne masowanie brzucha. Przyczyny fizyczne, to jedna kwestia. Jednak poza nimi do naszej bezsenności w dużym stopniu przyczynia się nasza psychika. Rozdrażnienie, stres i strach przed zbliżającym się porodem, obawa o zdrowie dziecka oraz tym jak sobie poradzimy sprawiają, że mamy problem z zaśnięciem, a nawet jeśli już Ida nam się zasnąć to jest to sen niespokojny i urywany.

Jak walczyć z bezsennością?

Jak poradzić sobie z bezsennością. Jest kilka sposobów, które mogą pomóc. Jeżeli chodzi o lęk, stres i obawy, to musimy starać się sobie z tymi uczuciami jakoś poradzić. W tej kwestii niezwykle ważne jest wsparcie bliskiej osoby, a także rzeczowa rozmowa z lekarzem, czy położną, która będzie w stanie rozwiać niektóre nasze obawy i troski. Może się bowiem okazać, że nasze obawy są bezpodstawne i wynikają z niewiedzy lub bezkrytycznemu poddawaniu się obiegowym opiniom. Podczas ciąży nie warto też rezygnować z aktywności sportowej. Najlepiej wybrać takie ćwiczenia, które pozwolą nam się zrelaksować oraz wyciszyć. Skuteczna może się okazać np. joga. Wieczór powinien być czasem, który nas do snu przygotuje i nastroi. Powinniśmy więc unikać przykrych, drażniących nas zajęć i rozmów, starać cię wyciszyć, zrelaksować. Nie powinnyśmy także podjadać późnym wieczorem, a ostatni posiłek powinien być niewielki i lekkostrawny. Należy także unikać napoi pobudzających. Lepiej zastąpić je mlekiem lub ziołową herbatką. Niezwykle ważne jest także odpowiednie przygotowanie pomieszczenia do snu. Powinno ono być uporządkowane, czyste i przewietrzone. Jeżeli wszystkie te rady nie pomagają i noc w noc mamy duże problemy nie tylko z zaśnięciem, ale i z przespaniem nocy warto skonsultować się z lekarzem, który być może zdecyduje się na zapisanie nam słabych roślinnych tabletek usypiających.