Sposoby dbania o zdrowie w czasie ciąży

5802632-kobieta-w-ciazy-643-385

Dbanie o zdrowie w czasie ciąży jest bardzo ważne, w tym czasie kobieta staje się odpowiedzialna nie tylko za siebie. Ale również za dziecko. Musi więc w szczególny sposób zwracać uwagę na to co je, czy dba o aktywność fizyczną, przebywa na świeżym powietrzu. Czy nie pracuje w nieodpowiednich warunkach, w zanieczyszczonym środowisku. Źle może też na nią wpływać nawet atmosfera pracy, stres. Dlatego tak wiele kobiet decyduje się na rezygnuje z pracy w tym szczególnym okresie. Ciąża i jej przebieg to zjawiska, które należy dokładnie poznać, najlepiej na etapie planowania macierzyństwa. Wtedy kobieta jest do tego lepiej przygotowana, wie, jakich rzeczy powinna unikać, z czego zrezygnować.

Często dla zdrowia dziecka najważniejsze są pierwsze miesiące – a przecież wiele kobiet dowiaduje się o ciąży dopiero w drugim lub trzecim miesiącu. Dlatego tak ważne jest, by ciąża była planowana, by organizm kobiety mógł się do niej przygotować. Picie alkoholu, palenie papierosów, przyjmowanie niektórych leków w czasie tej wczesnej ciąży – może być niestety nieświadomym narażaniem swojego mającego się narodzić dziecka na poważne problemy zdrowotne. Dlatego tak ważna jest kwestia odpowiedzialnego podejścia.

Macierzyństwo i związane z tym kwestie nieodłączni wiza się właśnie z odpowiedzialnością, także, jeśli chodzi o podejście do kwestii zdrowotnych. Od tego zależy w dużej mierze to, jak nasze dziecko będzie się rozwijać. Błogosławiony stan musi być więc traktowany jako szczególny okres w życiu kobiety, czas dbania o siebie, dbania o zdrowie. Nie można też dopuść do tego, by za bardzo przytyć w czasie ciąży. Dawne zalecenia były takie, by kobieta jadła za dwoje – teraz już lekarze przestrzegają przed takim podejściem. Należy przede wszystkim dbać o to, by jeść zdrowo i wartościowo, by mieć bogatą i zróżnicowaną dietę. Dieta w czasie ciąży musi być lekka, ale też musi dostarczać odpowiednią ilość witamin i minerałów. Nie może doprowadzać do tycia, konieczne jest zrezygnowanie z potraw ciężkostrawnych, gdyż procesy metaboliczne przebiegają w tym czasie inaczej. Mogą się pojawiać nawet poważne problemy trawienne, dlatego tak istotne jest, by dobrać odpowiednią dietą, dobrze zbilansowaną i dostarczającą składniki pokarmowe w optymalnych dawkach. Bardzo ważne jest też, by unikać rzeczy, które są silnie uczulające. Nawet, jeśli do tej pory kobieta nie cierpiała z powodu alergii, niektóre składniki mogą po prostu zaszkodzić jej lub dziecku, powodować alergie. Nie powinno się więc jeść potraw ze sztucznymi dodatkami, konserwantami czy barwnikami. Trzeba na to zwracać szczególną uwagę.

Zalecenia żywieniowe w czasie ciąży podkreślają konieczność spożywania świeżych i naturalnych produktów. Nie można doprowadzić do nadmiernego tycia w czasie ciąży. Może to stanowić zagrożenie dla prawidłowego przebiegu porodu. Może też spowodować wieloletnie nawet kłopoty ze zrzuceniem dodatkowych kilogramów. To dość częste zjawisko, że nie tak łatwo gubi się nadprogramowe kilogramy po ciąży, a z wiekiem te problemy mogą jeszcze bardziej rosnąć.