W ciąży z dobrymi nawykami

pregnant eating

Każdy człowiek wychowuje się ze świadomością o dobrych i złych nawykach. Za jedne jesteśmy chwaleni, choć czasem jesteśmy siłą do nich przyuczani, za te drugie bywamy przez naszych wychowawców, rodziców, karami. – Jedz więcej owoców, nie obgryzaj paznokci. Nie pal papierosów. Ale nie mówimy tu o złych nawykach. Warto za to wymienić kilka dobrych, zwłaszcza, gdy spodziewamy się dziecka.

Utrwalamy dobre, zwalczamy złe

W ciąży warto hołdować dobrym nawykom. Większość z nich dotyczy odżywiania się, dbania o zdrowie i odpowiednią dawkę wypoczynku. Dobre nawyki nie dotyczą jedynie dobrego traktowania własnego organizmu, ale także otaczania się dobrymi czynnikami zewnętrznymi. Przyjrzyjmy się więc liście dobrych nawyków, wartych do wprowadzenia w życie:

– zacznij zmieniać swoje nawyki żywieniowe: dieta bogata w owoce, warzywa i białka będzie idealnym początkiem. Możesz podejść do tego poważnie i skonsultować się z lekarzem lub dietetykiem. Możesz również prowadzić dziennik diety i zapisywać, co spożywasz. Pozwoli to wyeliminować zbytnie obżarstwo i wprowadzić dyscyplinę do własnej diety. Pamiętaj, że w ciąży należy dodać do dziennego jadłospisu do 500 kalorii, nie ograniczaj więc jedzenia, ale koniecznie jedz jedzenie wysokiej jakości.

– ćwicz! Zaczynając ćwiczenia już podczas ciąży, utrzymasz dobrą sylwetkę i samopoczucie. Ćwiczenia zmniejszą ryzyko poronienia, pomogą łatwiej rodzić, a tym bardziej wrócić do dobrej formy po porodzie. Nie musisz się przemęczać ani ćwiczyć, jak Madonna, sześć godzin dziennie. Wystarczy pół godziny aerobiku, jogi czy Pilatesu. Joga ma wiele szkół, także przeznaczonych dla kobiet w ciąży i małych dzieci, w końcu jest praktykowana bez względu na wiek i stan zdrowia. Nauczy się kontrolować oddech i zredukuje stres.

– ucz się! Nigdy nie jest za późno na edukację, czytanie książek zawsze jest dobrym nawykiem.

– Zrezygnuj z używek, odstaw papierosy i alkohol. Może lampka wina dziennie to zdrowy nawyk, lecz nie podczas ciąży.

– Powiedz rodzinie i znajomym o swoim stanie, gdy będziesz na to gotowa. Dziel się swoim szczęściem.

– poproś lub zaproponuj partnerowi, by dołączył do przestrzegania zdrowych nawyków.

– pij kilka szklanek wody dziennie.

– rozmawiaj z rodzicami o ich doświadczeniach wychowawczych. Stawiaj sobie pytania, jak chcesz wychować swoje dziecko, a do jakich sytuacji nie chcesz dopuścić.

– relaksuj się jak często możesz, medytuj lub ćwicz oddech. Zrobisz dobrze własnemu samopoczuciu i dziecku, a być może to ostatnie momenty przed narodzinami, kiedy możesz odbyć takie spokojne chwile.

Takich podpunktów można wymienić i sto, jedynie na dobry początek. Można także wymyślić własne. Z pewnością, własny stan zdrowia i preferencje, a przede wszystkim tryb życia, pomogą ci dostosować życiowe nawyki do tych ciążowych. A o ile są one dobre w życiu codziennym, to i sprawdzą się w ciążowej codzienności. No i pamiętaj, by zachować optymizm i codziennie się uśmiechać. I wymóc ten najlepszy nawyk na swoim partnerze.