Wczesna ciąża a witaminy

31

W trakcie ciąży organizm kobiety jest zmuszony do większego wysiłku, wymaga więc zupełnie innej podaży witamin i mikroelementów. Zapotrzebowanie na te składniki odżywcze rośnie już w pierwszym trymestrze ciąży i ma ścisły związek z intensywnym rozwojem płodu.  Dlatego nawet we wczesnej ciąży należy stosować zbilansowaną dietę, zawierającą wszystkie ważne dla mamy i dziecka składniki odżywcze.

Zwłaszcza panie, które cierpią we wczesnym stadium ciąży na uporczywe wymioty, powinny wprowadzić do codziennego jadłospisu produkty bogate w mikroelementy oraz witaminy (niepohamowane wymioty mogą bowiem doprowadzić do odwodnienia, zaburzeń elektrolitowych i metabolicznych a także do groźnych dla zdrowia niedoborów pokarmowych).

Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach (magazynowane w organizmie)

– witamina A – przeciwdziała uszkodzeniom lub zaburzeniom procesów metabolicznych, których przyczyną są wolne rodniki, jest potrzebna do prawidłowego rozwoju skóry, błon śluzowych, chrząstek oraz kości, przede wszystkim jednak umożliwia prawidłowe funkcjonowanie siatkówki. W trakcie ciąży zapotrzebowanie na witaminę A wzrasta o 60%, jednak łatwo go pokryć stosując odpowiednią dietę (np. zjadając dziennie dwie surowe marchewki). Źródłem witaminy są produkty roślinne (warzywa i owoce o żółtym lub pomarańczowym zabarwieniu, zawierające dużo karotenu) oraz produkty pochodzenia zwierzęcego: żółtko jaja kurzego, masło, mleko, ryby, wątróbka.

witamina D – zapewnia prawidłowy rozwój kości dziecka, a także wpływa na biodostępność wapnia. Zapotrzebowanie na witaminę D w czasie ciąży jest trudne do ustalenia, przyjmuje się, iż prawidłowa podaż powinna wynosić 5– 10 µg na dobę. Znaczne ilości witaminy D znajdują się w wątrobie, tłustych rybach, tranie, żółtku jaja kurzego.

witamina E – podobnie jak witamina A jest antyoksydantem, chroni komórki przed działaniem wolnych rodników i zwiększa oporność czerwonych krwinek na hemolizę. Podaż witaminy E w czasie ciąży powinna wzrosnąć o 15% i wynosić 12 mg na dobę. Naturalnym źródłem witaminy E są jaja, oleje roślinne i masło.

Pamiętajmy, iż spożywane w zbyt dużych ilościach witaminy rozpuszczalne w tłuszczach mogą być magazynowane w wątrobie i tkance tłuszczowej. Ponieważ ich nadmiar może być szkodliwy, nie stosujmy preparatów witaminowych bez konsultacji z lekarzem. Przedawkowanie witamin – podobnie jak ich niedobór – może mieć negatywny wpływ na rozwój płodu.

Witaminy rozpuszczalne w wodzie (wydalane z organizmu)

Nadmiar witamin rozpuszczalnych w wodzie jest wydalany wraz z moczem (wyjątek stanowią witaminy C i B12), dlatego nie należy obawiać się o ich przedawkowanie.

witaminy z grupy B – biorą aktywny udział w metabolizmie białek, węglowodanów i tłuszczy, pełnią też ważną rolę w czynnościach układu nerwowego, zaś ich niedobór może być przyczyną niedokrwistości. W pierwszym trymestrze ciąży należy szczególnie zadbać o prawidłową podaż witaminy B9 (kwas foliowy) – od której zależy prawidłowy rozwój układu nerwowego dziecka.

witamina C – jest niezbędna do prawidłowego przebiegu większości procesów metabolicznych, umożliwia prawidłowe przyswajanie żelaza, podnosi odporność organizmu na różne zakażenia. Pełni istotną rolę w syntezie kolagenu, jest również naturalnym antyoksydantem. Zapotrzebowanie na witaminę C w czasie ciąży wynosi 80 mg na dobę. Duże dawki witaminy C znajdują się w kapuście, pomidorach, pietruszce, owocach cytrusowych, żurawinie, kalarepce, brukselce.