Zgaga i nudności

healthy pregnancy

Zgaga, bóle brzucha i nudności stanowią jeden z najczęstszych objawów wczesnej ciąży. U większości ciężarnych nudności pojawiają około czwartego tygodnia i zanikają po trzecim miesiącu. Z reguły występują rano, przed spożyciem pierwszego posiłku, kiedy kobieta jest jeszcze na czczo. Jednak wiele pań może odczuwać mdłości nie tylko po wstaniu z łóżka, lecz również w pozostałych porach dnia (bodźcem prowokującym wymioty często bywa stres lub nieprzyjemny zapach). Około 2% kobiet w ciąży cierpi na tzw. nasilone wymioty, które mogą być niebezpieczne dla zdrowia przyszłej mamy, powodują bowiem odwodnienie, zaburzają gospodarkę elektrolitową, a nawet mogą doprowadzić do utraty masy ciała. Kobieta, która cierpi na nasilone wymioty, powinna jak najszybciej skontaktować się z lekarzem – niekiedy ta dolegliwość wymaga hospitalizacji i wykonania dodatkowych badań, które pozwolą ocenić stan zdrowia pacjentki. W skrajnych przypadkach, w których zdiagnozowano niedobory wodno-elektrolitowe i zaburzenia kwasowo-zasadowe lekarz może zalecić dożylne nawadnianie.

Podczas ciąży równie nieprzyjemną dolegliwością jest zgaga, czyli uczucie pieczenia i palenia za mostkiem, często połączone  z odczuciem goryczy w ustach, pustym odbijaniem i cofaniem się kwaśnej treści żołądkowej do przełyku. Niekiedy zgadze może towarzyszyć ból w klatce piersiowej i nadbrzuszu, zwłaszcza po wstaniu z pozycji siedzącej. Wyjątkowo nasilony refluks w połączeniu z częstymi wymiotami może doprowadzić do zapalenia krtani, chrypki oraz suchego zapalenia gardła.

Na szczęście, tak gwałtowne objawy zdarzają się u minimalnej liczby kobiet – większość pań jest w stanie złagodzić dolegliwości za pomocą zmiany nawyków żywieniowych (lub za pomocą zaordynowanych przez lekarza środków farmakologicznych).

Jak radzić sobie z mdłościami i zgagą?

1. Należy jeść często, lecz mało. Najlepszym rozwiązaniem jest spożywanie 6 lekkich posiłków dziennie, gdyż wówczas układ trawienny jest mniej obciążony i rzadziej reaguje bólem oraz niestrawnością.  Należy jeść powoli, przeżuwać dokładnie każdy kęs i unikać popijania posiłku herbatą. Po posiłku można natomiast wypić szklankę mleka lub naparu z rooibosa (mleko jako jedyny produkt pochodzenia zwierzęcego jest zasadotwórcze, natomiast rooibos świetnie działa na układ trawienny i nie zawiera przy tym kofeiny).

2.  Panie, które z racji swojej aktywności zawodowej nie mogą spożywać 6 posiłków w regularnych odstępach czasu, powinny się ratować niskokalorycznymi przegryzkami – warto więc mieć w torebce garść migdałów lub orzechów, batony zbożowe lub pojemniczek z jogurtem naturalnym.

3. Należy unikać: potraw smażonych, tłustych, pikantnych i  bardzo gorących, które mogłyby podrażnić lub obciążyć żołądek. Z jadłospisu należy też wykluczyć kawę, alkohol, czekoladę oraz produkty o intensywnym, drażniącym zapachu (np. kapustę).

4. W przypadku częstych, uporczywych nudności można przyrządzić napar ze świeżego imbiru lub ziołową herbatkę (np. z melisy lub rumianku). W przerwie między posiłkami można również żuć gumę (byleby nie miętową), która zwiększa wydzielanie śliny ułatwiającej trawienie.