Znośna lekkość, czyli jak radzić sobie z zaparciami w ciąży

pregnant-woman-1024884_1280

Wśród dolegliwości towarzyszących często kobietom w ciąży bardzo często wymieniany jest problem zaparć. Rzeczywiście, przyszłe mamy zmagają się z nim nader często – badania mówią, że to problem nawet co drugiej z nich. Dolegliwości pojawiają się zwykle w drugim trymestrze i towarzyszą niekiedy aż do rozwiązania; można jednak – i trzeba – sobie z nimi poradzić, gdyż złe samopoczucie nie jest jedyną możliwą konsekwencją takiego stanu rzeczy.
Przyczyny
Dlaczego właśnie ciąża powoduje takie problemy? Podobnie jak w przypadku innych minusów stanu błogosławionego, ma to związek ze zmianami hormonalnymi zachodzącymi w organizmie kobiety. Podwyższony poziom progesteronu powoduje między innymi spowolnienie pracy jelit. Nie pomaga powiększająca się macica: jej większa objętość powoduje napieranie na narządy wewnętrzne, w tym jelita, przez co ich zawartość przemieszcza się wolniej. Czasem zaparcia są także powodowane przez preparaty, mające za zadanie uzupełnić zawartość żelaza w organizmie ciężarnej.
Dolegliwości wzmagają pozostałe z okresu sprzed ciąży złe nawyki żywieniowe oraz nieprawidłowa dieta. Winowajcami są pokarmy ciężkostrawne, rafinowane węglowodany, takie jak biała mąka oraz cukier, a także nadmiar tłuszczów zwierzęcych w diecie przyszłej mamy.
Jak sobie z tym radzić?
Warto skonsultować się w tej sprawie z lekarzem. Zaparcia są bowiem nie tylko niekomfortowe, ale mogą doprowadzić do powstania hemoroidów. Warto zatem imać się wszelkich metod walki z tym problemem, konsultacja lekarska może jednak okazać się bardzo cenna. Choćby dlatego, że w ciąży nie można stosować środków przeczyszczających oraz lewatyw. Tylko niektóre preparaty są dozwolone ciężarnym, a i te należy zażyć przy ścisłej kontroli lekarza.
Dieta
Poza farmakologią warto skupić się na diecie. Powinna ona być bogata w błonnik, który naturalnie oczyszcza przewód pokarmowy i usuwa z niego zalegające resztki. Znakomitym źródłem błonnika są pełnoziarniste produkty zbożowe. Ziemniaki warto zastąpić kaszą (gryczaną i jęczmienną), brązowym ryżem oraz pełnoziarnistym makaronem. Polecane są warzywa i owoce (w szczególności zjadane ze skórką), a także suszone jabłka, śliwki, morele.
Ważnym elementem diety są także płyny. Kobieta ciężarna powinna wypijać około dwóch, a nawet trzech litrów płynów dziennie, najlepiej w postaci niegazowanej wody mineralnej. Jej sprzymierzeńcem są także soki warzywne i owocowe, powinna jednak wybierać te niesłodzone, świeżo wyciskane lub tzw. „jednodniowe”. Polecane są także herbatki ziołowe oraz napoje mleczne (kefiry, jogurty). To dzięki płynom niestrawione resztki pokarmowe przesuwają się szybciej przez przewód pokarmowy, warto zatem docenić ich niebagatelną rolę.
Ruch
Jeśli lekarz nie zaleci odpoczynku i leżenia, warto w swoją codzienność wpisać jakąś formę aktywności fizycznej. Może to być zwykły spacer, marsz, ale także gimnastyka czy też joga dla przyszłych mam. Dobrym rozwiązaniem jest także basen. Należy pamiętać, że regularny ruch wspomaga pracę układu pokarmowego.
Aby działania podjęte dla walki z zaparciami były skuteczne, warto zastosować kilka metod jednocześnie, zachowując przy tym oczywiście zdrowy rozsądek.